Friday 2 March 2012

Bahasa Baru.

        Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar semua? Pasti anda semua merindui diri ini dan menanti-nantikan pekembangan blog ini. Almaklumlah seminggu sekali je keluar cerita baru. Oh,ayat di atas tu aku hanya tujukan kepada gadis-gadis kerana aku ni lelaki sejati yang pasti. Tapi aku tak yakin perempuan sekarang sukakan lelaki yang hanya pandai menulis, tapi tak pandai bermain bola sepak. Biasalah,pemain bola sekarang ni muda-muda dan kaya raya,wajah pun lebih tampan dari joker. Maaf,beremosi sedikit. Tipu la kalau aku bagitahu yang aku tak dengki tengok Faiz Nazmi Mansor berlari-lari di tengah padang sambil perempuan-perempuan yang memakai tudung Shawl dan Anna Tajima bertepik melolong bagai diserang sawan memberikan sokongan dan ada yang mencipta group di fesbuk seperti 'Kami suka Faiz sebab muka dia macam budak' atau 'Kami kesian kat Faiz Nazmi sebab makwe dia huduh dan perasan glamour'.

        Berbalik kita kepada tajuk di atas,seperti berbaliknya kuih Apam Balik yang diterbalikkan kerana telah masak dan rangup,kita akan meninjau sedikit perubahan bahasa pada dewasa ini. Aku pasti korang pun tak paham apa yang aku mengarut ni. Tapi korang jangan bimbang akan sesat atau didakwa mengutuk bahasa kebangsaan kerana aku adalah antara pelajar yang memperolehi A+ dalam mata pelajaran Bahasa Melayu masa SPM dulu,jadi setiap penggunaan bahasa adalah bertapis walaupun ketika mengkeji.

        Oleh kerana aku sering menyetalker fesbuk perempuan-perempuan yang suka mengutuk 'profile picture' kawan mereka yang dikatakan kuno kerana tak mendedahkan betis,serta blog 'gadis-gadis baru nak naik',macam yang kawan aku, si Aleena tu bagitahu...aku telah mengesan beberapa kewujudan bahasa baru yang digunakan dalam kehidupan seharian mereka. Di bawah aku menyenaraikan beberapa jenis bahasa yang sempat aku rekodkan. Ayuh kita kaji bersama..

1. Sayasayangawakketatketat.
Terjemahan: Saya sayang awak ketat-ketat.

        Apaperasaanandaapabilamembacaayatini? Ye,aku pasti korang juga rasa nak bagi penyepak Tony Jaa kat aku sebab tulis begitu. First time aku membaca ayat seperti di atas,aku mengambil masa selama dua hari untuk menterjemahkannya sambil mulut aku mencarut-carut mengkeji si penulis. Faktor utama berlakunya perkara ini mengikut kajian aku ialah keyboard mereka telah kehilangan 'space bar button'. Atau juga mereka cuba menguji otak dan mata pembaca-pembaca. Walaupun anda bersetuju dengan kesan ujian bahasa ini yang boleh membuatkan anda dapat mencari kutu di celahan rambut,tapi bagi aku dia cuba menguji kesan pelempang aku yang boleh meninggalkan kesan seperti blusher di pipi.

2. Sayerw tark shukew awark wark camniew.
Terjemahan: Saya tak suka awak buat macam ni..

        Aku yakin kalau Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Pelajaran Malaysia melihat penggunaan bahasa ini dalam kalangan pelajar,pasti beliau meletak jawatan kerana terlalu sedih. Well,melayu merupakan bangsa yang maju dari pelbagai aspek termasuk bahasanya sehingga aku yang masih teruna dan kekampungan ni meroyan ketika cuba memahami bahasa ini. Mungkin mereka malu kerana tidak mengikuti trend masa kini yang memerlukan kita mengubah ejaan perkataan tersebut tapi sebutannya masih sama. Mereka memang kreatif dalam bab menjahanamkan bahasa ni.mintak maaf terlebih mengkeji.. Kalau aku dapat berubah jadi joker,aku culik budak ni,buat eksperimen tukar dia jadi kelawar yang boleh berkata-kata,baru dia tahu nikmatnya boleh bercakap macam orang.
Bahasa budak hot.

3.HeBat kAu bOLeH BuAt mAcAm tU !i!
Terjemahan: Hebat kau boleh buat macam tu !!

        Mungkin pembaca sudah terbiasa dengan bahasa ini sehingga terikut-ikut menggunakannya. Aku sangat memuji kerajinan mereka menekan 'shift button' selang setiap huruf dan aku tahu kerajinan ini adalah semulajadi,bukannya disuruh ibu mereka atau dipaksa kawan-kawan mereka yang malu dengan gaya 'nerd' walaupun ketika menulis. Namun,kerajinan ini tidak mampu dipraktikkan dalam kehidupan seharian seperti menyiram pokok setiap pagi dan petang,menyiapkan assignment dalam masa yang ditetapkan dan membalas SMS buah hati.eh Alah,aku memang dah biasa dengan bahasa ni sampai kadang-kadang masa membaca tu,mata kanan aku jadi besar,mata kiri aku jadi kecik dan sebaliknya.tapi aku tak nak terikut-ikut dengan gaya bahasa ni,takut dituduh merasuah pemeriksa masa SPM dulu.

        Demikianlah sedikit sebanyak info yang aku perolehi dalam penciptaan gaya bahasa baru ni yang boleh aku kongsikan bersama. Sumpah aku tak reka sebab memang itu yang aku alami saban hari. Kalau korang menafikan kewujudan bahasa ini,aku syak korang antara salah sorang yang menggunakan bahasa moden nak arwah ni.hehe Bagi penyelamat-penyelamat bahasa macam aku ni,jangan dipulaukan mereka,mereka hanya kurang kasih sayang.cukuplah dengan hanya menge'likes' status mereka di fesbuk,mereka akan gembira.


Selamat Berhujung Minggu dan gunakanlah bahasa ibunda dengan baik...

No comments:

Post a Comment