Thursday 22 March 2012

Tabiat Lelaki Di Depan Cermin.

        Assalamualaikum,apa khabar semua? Bagaimana program anda pada hujung minggu kali ini? Pastikan dipenuhi aktiviti berpeluh agar menyihatkan badan,bukannya asyik mengadap laptop sambil meng'upload' gambar-gambar tak senonoh di dinding fesbuk. Nanti dah jadi mangsa keganasan siber maya baru kau nak menyesal. Tapi aku yakin Maya Karim tak ganas macam pontianak,itu hanya lakonan atas kehendak pengarah beliau.



        Merujuk tajuk di atas,pasti sudah ramai yang cuba meneka apakah perbuatan-perbuatan yang biasanya dilakukan oleh orang lelaki di depan cermin. Jangan buat andaian melulu,anda mungkin menyingung perasaan lelaki. Mari kita teliti satu persatu tabiat kaum hensem ni...

1.Menggayakan Rambut.
       
        Menggayakan rambut di hadapan cermin merupakan perkara wajib bagi seorang lelaki. 9 daripada 10 lelaki akan mengayakan rambut mereka secara automatik menggunakan tangan bila ternampak cermin,mungkin seperti dalam iklan shampu yang mendedahkan aurat di kaca televisyen. Rambut merupakan mahkota bagi kaum lelaki dan merupakan 'senjata' utama mereka dalam usaha memikat wanita,walaupun muka masing-masing macam Shrek. Sebab itulah zaman sekolah dulu mereka sanggup lari pecut 100 meter atau mungkin lebih bagi mengelak diri dari cikgu disiplin. Well,mereka takut rambut mereka dipotong. Alasannya,takut makwe mereka meninggalkan mereka. Nonsense bukan ? Tapi itu semua tidak berlaku pada aku kerana aku tidak mempunyai rambut yang lurus untuk digayakan. Walaupun aku akan kelihatan seperti Hafiz AF apabila rambut aku kering,tapi masih ramai perempuan yang cuba mendapatkan cinta suci dari aku. Almaklum la senyuman menggoda.betul bukan? Dan aku tahu pastinya cinta senjati aku tidak akan menilai melalui rambut.*cough

2.Facial Treatment.


        Ketika membuat perbincangan dengan Jemaah Pemuda Masjid di laman sosial  fesbuk,kami bersepakat ramai lelaki yang akan merapatkan muka mereka di hadapan cermin bagi melihat perubahan pada wajah mereka setiap saat.(tapi bukan aku) Untuk makluman,bukan wanita sahaja yang akan fobia apabila mendengar perkataan 'jerawat',sebilangan besar lelaki juga seperti itu. Masakan mereka sanggup berhabis wang membeli pencuci muka Cristano Ronaldo? Ya,mereka amat mementingkan rupa wajah kerana mereka pasti bahagian pertama yang dilihat kaum wanita adalah wajah tampan aku,maksud aku,wajah mereka. Kalau muka penuh dengan lekukan jerawat atau parut sebab terjatuh masa mengintai anak jiarn sebelah basuh kain,saham mereka akan jatuh merudum. Tapi biasala kalau dah tak sedar diri,pergi jugak upload gambar muka mintak pelempang kat fesbuk.tengok,dah mengkeji pada hari yang mulia ni...    

3.Tengok Body.


        Ramai lelaki inginkan badan yang berketak-ketak dan sasa seperti aku sehinggakan mereka sanggup pecahkan tabung duit adik mereka kerana kekurangan wang demi ke gimnasium. Kedengaran kejam bukan? Jangan salahkan kami kaum lelaki,kami tak bersalah,tapi kalau teman wanita kami tak tinggalkan kami sebab badan kami tak seperti Aaron Aziz yang berketak-ketak,pasti kami tak melakukan ini semua. Kepada wanita,janganlah pernah menyoalkan bentuk tubuh badan teman lelaki anda,anda tidak tahu mereka sudah cuba sedaya upaya untuk menarik perhatian anda. Mereka takut jika badan mereka sasa,ramai perempuan yang akan cuba menggoda mereka. Anda mahu anda diduakan? Jangan gusar kaum lelaki,aku ada petua bagaimana ingin mendapatkn six pack seperti aku. Mungkin suatu hari nanti anda boleh menggerakkan otot-otot tetek anda seperti The Rock dalam WWE tu. Pasti tak tenang bila perempuan melihatnya.

4.Perasaan.


        Sebenarnya aku nak tulis perasan,tapi takut korang tak baca pulak. Simptom bercakap di hadapan cermin bukan berlaku dalam kalangan wanita sahaja,bahkan turut berlaku dalam kalangan kaum lelaki. Kebanyakkan mereka akan cuba menggayakan aksi artis pujaan mereka, contohnya seperti aksi lagak ngeri Aaron Aziz bercengkerama dengan Maya Karin macam dalam cerita Ombak Rindu. Tapi aku tak melakukan perkara sekeji itu kerana aku bersyukur Tuhan telah menganugerahkan wajah aku setampan Farid Kamil.mengaku sajalah yang anda juga lihat rupa aku sebegitu. Ramai juga kaum lelaki mengeluarkan statement-statement sebegini apabila melihat cermin,antaranya, 'eh,muka aku ada iras-iras Bront Palare rupanya'. Setidak-tidak pun,' muka aku dah macam Faiz Nazmi,tapi kenapa awek aku tak suka lagi kat aku?'. Ada juga yang kecewa,'Rosyam Noor,kenapa kau tak amik aku masuk Pilih Kasih?. Atau mungkin ada yang lebih dahsyat jika imaginasi mereka luas kerana asyik didedahkan dengan cerita-cerita kafir Hollywood..

        Bagaimana semua? Adakah anda terhibur dengan fakta yang baru aku kongsikan ini? Aku harap ada yang boleh dijadikan petua berguna dalam kehidupan. Tapi kaum wanita,jangan pula anda cuba mengintai perwatakkan teman lelaki anda apabila di hadapan cermin,mereka mungkin tidak seperti di atas.

Selamat membaca dan selamat berhujung minggu......

No comments:

Post a Comment