Saturday 28 December 2013

Tanda-tanda Sesi Persekolahan Akan Bermula


          Assalamualaikum dan salam sayang semua. Kalian apa khabar? Bergembiralah jika anda masih sihat dan bertenaga untuk menjalani kehidupan seharian,setidaknya telefon pintar atau Tab atau iPad atau Tablet atau apa kejadahnya telefon besar-besar tu,masih dapat membuang masa anda. Permulaan entri selalunya kurang baik. Baik,adakah anda ni jenis orang yang suka meneliti keadaan disekeliling? Adakah anda perasan yang sesi persekolahan akan bermula tak lama lagi? Ayuh kita lihat tanda-tandanya...

1.Promosi Melampau Pasaraya
Ahah,ini adalah fenomena biasa yang kita boleh lihat setiap kali sesi persekolahan akan bermula. Keadaan ini juga boleh dilihat berlaku pada musim perayaan ataupun akhir tahun. Kadang kadang berlaku jugak sepanjang tahun seperti 'Jualan Cuci Gudang', 'Jualan Penghabisan Stok' ataupun 'Jualan Jalang Jalang'.ehh Definisi melampau di sini ialah,tengah membeli barang barang tu,tanpa sedar akan keluar cecair kekuningan dari telinga anda,adakalanya darah. Puaka si pemilik pasaraya tu pasang lagu kuat kuat boleh melentur gegendang telinga. Proses membeli barangan akan bertukar menjadi sesi menyumpah. Dah kalau nak beli baju tu,nak tanya la pendapat mak ayah kat sebelah, tapi jadi macam orang bisu kena guna bahasa isyarat dah bercakap tak dengar sepatah haram. Pernah sekali aku senyap senyap tarik wayar belakang speaker tu,terus aku blah pergi kedai sebelah dengan muka puas.

2.Semua Pasal Sekolah
Pergi bandar, semua pasaraya dan kedai tiba-tiba jadi macam tempat jual barang sekolah semata-mata. Dari jauh dah nampak alatan dan pakaian sekolah bergantung,masuk dalam lagi la banyak. Perbezaannya yang kat luar barang murah,main longgok je.yang kat dalam barang mahal dan berjenama. Masa aku dulu,membeli kat luar dah bukan orang senang,kasut RM5 sepasang.ikut kau la nak percaya ke tidak. Keadaan seterusnya bila balik rumah buka televisyen,semua iklan pasal sekolah. Kasut,pakaian, alat tulis,cara nak ke sekolah dan iklan pemandu bas yang mempromosikan perkhidmatan menghantar budak budak ke sekolah.ok tipu yang last tu Banyak la iklan berbentuk lagu memuja muja kasut dan pakaian sekolah supaya mereka yang mendengar akan dirasuk dan seterusnya membeli produk mereka. ''Ayuh,kembali ke sekolah,ayuh ! Ayuh,kembali ke New Era,ayuh ! Ke sekolah lagiiii,ke neww eraaa laagiiii...''. Argghhh,aku dirasuk.

3.Bau Kilang Merebak
Keadaan ini hanya akan dialami oleh mereka yang mempunyai deria bau yang baik. Perkara biasa,apabila anda membeli barangan baru,'bau kilang' atau 'bau kedai' masih kuat. Tapi bau ini akan hilang lama kelamaan dan akan digantikan dengan bau tengik ketiak hangit dan bau hanyir berserta hapak yang dihasilkan oleh kaki busuk.mak lampir kau pakai sepasang stokin je seminggu,puii Bagi mereka yang suka menghidu 'bau kedai' ini,mereka berpotensi untuk mengalami ketagihan seperti seorang penghidu gam,tapi jangan bimbang,ia tidak akan merosakkan ginjal anda. Masa hari pertama persekolahan tu,satu kelas atau mungkin satu sekolah akan berbau seperti ini. Pakai lah minyak wangi sebotol pun,namun masih gagal untuk menandingi 'bau kedai' kasut dan pakaian baru ni.nak pitam aku masa hari pertama masuk sekolah tiap tiap tahun. Cara senang untuk kurangkan bau ini,basuh terlebih dahulu pakaian tersebut.

4.Hilang Seri
Well,memang satu kebiasaan bila sekolah,korang nak cuti.bila cuti korang nak sekolah. Memang makhluk yang tak pernah nak bersyukur. Aku akui memang budak budak sekarang akan cepat merasa bosan dan cepat hilang minat kepada sesuatu. Pada permulaan cuti melompat lompat seronok kononnya,dah masuk zuhur hari kedua cuti,mula rasa rindu kawan-kawan dan cikgu-cikgu.tapi kalau cikgu jenis tak tahu cara nak bergurau dan hanya tahu beri kerja sekolah sahaja,anda mungkin hilang ingatan tentang dia sepanjang cuti tu. Perasaan rindu itu tidak bertahan lama,esok lusa nak buka sekolah,satu perasaan depresi akan menyerang diri.bagi sesetengah orang la,lain la aku ni teruja nak bersekolah. Kelihatan mimik muka yang tidak bersemangat di wajah mereka.dah memang pemalas nak sekolah,tak payah komen lebih lebih. Lebih ketara,anda boleh membaca status yang mintak simpati tapi sebenarnya mintak kena kutuk di fesbuk ataupun twitter.

5.Mak Ayah
Sesungguhnya,insan yang penting dalam memainkan peranan ketika ingin bermulanya sesi persekolahan ialah kedua ibu bapa. Budak budak tak payah berlagak la,korang kena mengaku yang duit mak bapak la yang korang guna untuk membeli kasut seluar baju sekolah tu.dan jangan nak berlagak lagi kalau beli seluar dalam pun guna duit mak ayah. Tapi adalah sorang dua yang beli guna duit sendiri,samada jenis taknak menyusahkan mak ayah atau jenis berlagak sombong macam haram konon nak hidup dengan duit sendiri lepas tu cerita satu sekolah beli semua tu guna duit dia sendiri.kalau jumpa,kapak. Sekolah akan bermula pada awal tahun dan mak ayah akan menggunakan wang gaji mereka pada bulan sebelumnya untuk membeli keperluan sekolah korang. Seperti anak-anak,mak ayah juga boleh diserang kemurungan apabila melihat baki duit mereka,barang dapur tak tambah lagi tu. Banyak woi duit yang kena spend nak beli keperluan tambah lagi dengan yuran sekolah. Aku adik beradik ramai,masa nak sekolah dulu nampak sangat keadaan ni.

         Jadi korang macam mana? Dah bersedia nak pergi sekolah? Bukan sahaja keperluan,anda juga harus bersedia dari segi fizikal dan mental. Yela,kalau tak kuat yang tu,macam mana nak menghadapi bila cikgu melonggokkan anda dengan kerja rumah. Satu subjek 2 kerja,dah kalau 9 subjek? Kalau tak bersedia,anda mungkin akan sawan atau lumpuh sebelah otak. Yang taknak pergi sekolah sebab takut terjumpa ex tu,pergi mampus,tak payah sekolah. Ok,aku mendoakan anda semua semoga berjaya dan sukses sentiasa serta dikenali ramai di sekolah kerana cemerlang dalam pelajaran, bukan sebab ceroboh asrama perempuan.



Semoga berjaya dan  selamat kembali ke sekolah.....!


      

No comments:

Post a Comment